Op deze website staan foto’s van oudstudenten en -docenten. kom je jezelf tegen op een of enkele daarvan, en wil je niet dat deze op de site geplaatst blijven, meld dat ons dan via helpdesk@eckartcollege.nl; wij verwijderen de betreffende foto dan onmiddellijk.

De invulling van de Mammoet

Geschreven door: Henk Hutten
1969 - 1970

 

  • Schooljaar 1969 - 1970. Het OMO-ontwikkelingsplan een nieuwe impuls voor de invulling van de Mammoetwet.

 

Vijf brugklassen dienden zich aan in 1969. Langzaam ontstond er een echte school, want de brugklassers van 1968 waren geplaatst in klassen met de naam 2 Atheneum  en 2 Havo. De derde, vierde en vijfde klassen waren nog van de oude stempel met een voornamelijk traditioneel programma ter voorbereiding van het examen HBSa of HBSb en voor meisjes het examen MMS.

 

Een van de tweede klassen, nu nog 2 Atheneum. Een jaar later waren er alleen nog tweede brugklassen. Conrector Ad Janssen gaf Frans.

 

Er werd stevig nagedacht in het OMO-plan, aangestuurd door het hoofdbestuur van OMO in Tilburg, over een nieuwe en vanuit de wet noodzakelijk geachte leerstofopbouw, doorlopende leerlijnen, doorstromen van leerlingen als noodzakelijk alternatief voor het zittenblijven, bijscholing van docenten, opvoeden tot zelfstandigheid en didactische werkvormen. Een hele mond vol, maar velen binnen de school voelden zich aangesproken. Het Eckartcollege was weliswaar volgschool van het Van der Puttlyceum, maar daar was het animo veel minder groot om er eens flink voor te gaan. Niet dat het allemaal vanzelf ging. Er waren ook docenten die moeite hadden met dat nieuwe en spraken van de  kleren van de keizer. Ze hadden weinig op met de veranderingen en de nieuwe ideeën. Een Stuurgroep werd gevormd, weer een nieuw fenomeen, om de woorden in daden om te zetten en een van de resultaten was dat er ingezet werd op een verlengde brugperiode. Een vloeiende overgang zonder zittenblijven in de eerste brugklas. Vanaf augustus 1970 zou er geen 2 Atheneum en 2 Havo meer zijn, maar een verlengde brugklas VWO-Havo. De tijd van voorbereiding was wel krap, maar veel werd doorgeschoven naar de praktijk van alledag in het volgende schooljaar.

Daar kwam bij dat er een Mavo-Muloschool had moeten verkassen vanuit het centrum van Eindhoven naar Woensel, met nieuwbouwplannen in het naaste verschiet. Een interessante gedachte was om die nieuwbouw aan de Argonautenlaan te realiseren, maar dat betekende wel een fusie met een Mavo-Muloschool, een toen nog weinig voorkomende vorm, waarvoor ook OMO nog niet veel enthousiasme kon opbrengen. Spannend, maar daarover  moest toch nog even intern flink gestoeid worden. Een Mavo erbij, dan toch zeker een gymnasium ook. Vonden sommigen.

En hoera, het eerste eindexamen van HBSa en b en MMS Eckart. Bloemen en zoenen en feest. De geslaagden van 5MMS waren:

Yvonne van Baest, Gerrie van de Boogaard, Yvonne Buijs, Ilse Claassen, Marlies Claassen, Jetty Goossens, Els Korenman, Hetty Lensink, Mieke van Leuken, Liesbeth  Mannaerts, Annelies Meeuwsen, Dorry Pas, Ingrid van Rooij, Wilmy Sliphorst, Toos Verberne, Monique Vervest.

Docente Jeanne Dijker - Damen gaf Frans. 

In 5HBS A en B : Mathilde van Asseldonk, Tina van Moorsel, Ludwig van Dijk, Frans Dijstelbloem, Maarten van Geffen, Simon van Hapert, René Lenssen, Jan Soomer, Arno Toenders, Huub Mertens, Betty Thijssen, Hans Buker, Sjef van Geffen, Chris van Hout, Eric Kroese, Hans Mulders, Jan van der Putten, Henk van de Vondervoort, Harm de Vries. Docent Gijs van der Zande gaf Nederlands.

 

 

 

Andere verhalen

Het echte werk begint

  Schooljaar 1968 - 1969. Het echte werk begint.   Roerige tijden. Het Midden-Oosten een slagveld door de Zesdaagse Oorlog in 1967, de Praagse Lente gesmoord door militair optreden van het Warschaupact, in...

De verlengde brugklas

Schooljaar 1970 - 1971. Roeien met de verlengde brugklas Vwo-Havo en hoe vangen we straks de Mavo-leerlingen op.   Intussen was de school zo populair geworden dat er voor acht brugklassen een...

Heb jij ook een goed verhaal?

Deel het met ons